afb.
Tussen 1530 en 1540 is in Brussel een serie van vijf wandtapijten vervaardigd naar schilderijen van Jheronimus Bosch. Vier van deze wandtapijten bevinden zich thans in het Spaanse Escorial. Het vijfde, 'De Olifant', is in de tussenliggende eeuwen verloren gegaan. Ook het oorspronkelijke schilderij van Bosch is verdwenen. De compositie van het schilderij is wel bekend door 16e-eeuwse prenten van Alard Duhamel en Hieronymus Cock en door een schilderij van zijn navolger. Voor het Bosch jaar hebben Het Noordbrabants Museum en het Textielmuseum en Textiellab de handen ineen geslagen om het wandtapijt 'De Olifant' te doen herleven. Geen reproductie maar een moderne interpretatie die de compositie van Bosch verenigt met de uitstraling van de oorspronkelijke wandtapijten, geweven met de modernste technieken. De gerenommeerde Belgische kunstenaar Jan Fabre heeft voor het project getekend en zijn eigen versie van het wandkleed ontworpen. Lang geïnspireerd door Bosch, heeft Fabre 'De Olifant' een nieuw jasje gegeven voor de 21ste eeuw. |